Advertorial: Christelijke Zorgverzekeraar
Advertorial: Christelijke Zorgverzekeraar
Switchen van zorgverzekeraar? Telt uw geloof dan mee?
Nog een paar dagen en dan is de mogelijkheid om van zorgverzekeraar te veranderen voorbij. En dus zetten veel mensen nog even snel de voor- en nadelen van partij a, b en c op een rij. Waar moet je eigenlijk op letten? Laat je je geloof meetellen? En wat betekent dat dan?
De christelijke zorgverzekeraar is een verzekeraar die, volgens directeur Jos Leijenhorst, meerwaarde biedt op díé gebieden waar geloof, zorg en gezondheid elkaar raken. Hoe zit dat precies? Jos en zijn collega Jacoline Lesmeister van de afdeling Klantenservice gaan er met ons over in gesprek. gesprek.
‘Om maar meteen met de deur in huis te vallen: waarom zou ik als christen een zorgverzekering bij jullie afsluiten?’
Jos: ’Als je een verstuikte enkel hebt, zul je misschien niet zo snel doorhebben dat wij anders zijn dan andere zorgverzekeraars. Ook wij zorgen ervoor dat je snel naar een zorgverlener kunt en dat je rekening direct betaald wordt. In de honderd jaar van ons bestaan hebben we volgens mij wel bewezen dat we dat op een betrouwbare, servicegerichte manier doen. Het unieke zit ‘m in het christelijke geloof waarin wij het verschil maken. Dat merk je al in gesprekken met onze Klantenservice.’
Jacoline: ’Als medewerker van de klantenservice krijgen we vaak complimenten dat we zo goed bereikbaar zijn. En dat we heel vriendelijk reageren en meedenken. Gek eigenlijk, dat dat opvallend is voor mensen. Zo zou het overal moeten zijn. Mensen voelen zich door ons gehoord en gezien, ook bij hun geloofsvragen.’
Jos: ‘Die christelijke kant zie je terug in de dingen die we doen. En natuurlijk in vergoedingen en services. We focussen op 3 hoofdactiviteiten:
- Beschermwaardigheid van het leven
- Christelijke zorg en hulp
- Zorgen voor jezelf en de ander
Als 1e zetten we ons in voor de beschermwaardigheid van het leven. Waarom? Wij geloven in God, die leven geeft. Daarmee is ieder leven geliefd en waardevol. Dat heeft invloed op de keuzes die we maken rondom zorg en gezondheid. Het 2de punt is christelijke zorg. Hiermee bedoelen we liefdevolle zorg waarin het geloof in God een plek heeft. Er is aandacht voor lichaam, ziel en geest en ruimte voor geloofsvragen. Het is fijn als een zorgverlener begrijpt hoe dat met elkaar verweven is. Je hoeft je niet te verdedigen en geen extra uitleg te geven. Dat geeft vertrouwen. En als 3de moedigen we mensen aan om goed voor zichzelf én de ander te zorgen. De Bijbel laat ons zien hoe belangrijk dat is.’
‘Hoe geven jullie die activiteiten dan handen en voeten?’
Jacoline: ‘Wij maken dingen graag praktisch. Als het gaat over zorgen voor jezelf en elkaar: daarvoor hebben we programma’s ontwikkeld. Je krijgt via e-mail informatie over iets dat je aandacht wilt geven: omgaan met rouw bijvoorbeeld, of bouwen aan je relatie. Wat ik zo mooi vind is dat iedereen hieraan mee kan doen. Ook als je geen klant bent. Niet zo commercieel misschien, wél goed om te doen.’
Jos: ‘Bij bescherming van het leven doen we als organisatie verschillende activiteiten. Vaak ook samen met andere organisaties. Een paar voorbeelden:
- We moedigen aan om na te denken over de waarde van het leven. En om met anderen te praten over keuzes die gaan over leven, dood en onomkeerbare beslissingen. Hiervoor ontwikkelen we handig informatiemateriaal.
- We geven financiële steun. Bijvoorbeeld voor wetenschappelijk onderzoek vanuit een christelijke kijk.
- We zetten ons in voor christelijk verantwoorde keuzes. Zoals het vergoeden van natuurlijke vruchtbaarheidsmethoden of het delen van een keuzehulp bij prenatale screening.
- We bieden de hulp aan van een vertrouwensarts. Bij vragen die we als christen kunnen hebben over behandelingen.
- We zetten ons in voor goede palliatieve zorg rondom het levenseinde. Dit kan een eventuele vraag naar euthanasie voorkomen.
Als het gaat om christelijke zorg willen we er zijn voor zorgvragers (zoals klanten) én zorgverleners. Dan vraag je je misschien af: hoe dan? Nou, door bijvoorbeeld christelijke zorgverleners bij elkaar te brengen. Door geld te geven voor onderzoek. En door ons in te zetten voor goede zorg, waarbij het ‘christelijke’ niet alleen op papier betekenis heeft.
Jacoline: ‘Ik heb daar wel een mooi voorbeeld bij. We steunen Ikzoekchristelijkehulp.nl. Die website brengt mensen bij elkaar: iemand die zorg zoekt en iemand die zorg biedt. Heel handig, want zo vind je snel in je omgeving een zorgverlener. Je vindt er ook beoordelingen, om zo zorgverleners te vergelijken. Komt iemand er niet uit? Dan helpen wij als klantenservice om de juiste zorg te vinden en vertellen we hoe het zit met de vergoeding. Is er een lange wachttijd voor een psycholoog? Dan helpen we met zorgbemiddeling.’
‘Mooi! Maar zorgt die meerwaarde niet voor een extra hoge premie?’
Jos: ‘De basisverzekering kost sowieso bij elke verzekeraar ongeveer hetzelfde. Dat verschilt misschien een paar euro. Wij hebben dit jaar een scherpe premie, dus dat zit wel goed. Als het over prijs gaat, wil ik ook iets noemen over solidariteit. Met elkaar komen we op voor kosten die je niet altijd alleen kunt betalen. Een prachtig Bijbels principe, dat we soms uit het oog verloren zijn. We denken er niet meer zo over na en kijken veel vaker naar wat het ons oplevert. Als de zorgkosten die we hebben ongeveer gelijk staan aan de betaalde premie, geeft dat een goed gevoel. Ik begrijp die gedachte. Tegelijk ook de vraag: mag het je iets kosten om mee te betalen voor de zorg van een ander?’
Welke christelijke zorg en services krijg ik als klant?
Jos: ‘De minister bepaalt de vergoedingen voor de basisverzekering. Ook daarin zetten we een stap extra voor christelijke zorg. Bijvoorbeeld bij wijkverpleging. Daarvoor maken we extra afspraken met christelijke zorgverleners. In onze aanvullende verzekeringen is er naast algemene zorg ook een ruime keuze uit christelijke vergoedingen. Denk aan relatietherapie, stilteretraites, psychosociale hulp, hospicezorg en bijvoorbeeld ook het lidmaatschap van een christelijke patiëntenvereniging of ouderenbond. En bij services kun je denken aan een vertrouwensarts, zorgbemiddeling naar christelijke zorgverleners en een levenswensverklaring. O ja, we hebben ook handige zelfhulpmodules: 20 online trainingen over onderwerpen als Balans in je werk, Beter slapen, Moeder zijn en werken en Verder na verlies.’
Hoe ervaren klanten die contact met de Klantenservice hebben jullie als christelijke verzekeraar?
Jacoline: ’Naast dat klanten zich gehoord en gezien voelen, doet het ook iets met mij. Ik voel me zelf ook verbonden met hen. Zieke mensen doen hun verhaal bij je. Dan moet je de tijd voor hen nemen, vind ik. Ik stuur ook graag een kaartje of een bloemetje om net iets extra's te doen als dat mogelijk is. Of ik bel ze nog eens terug om te horen hoe het gaat. Het leuke is dat wij ook soms bedankkaartjes krijgen van klanten. Bijzonder toch! We hebben een hecht team bij de Klantenservice met korte lijnen. Mensen krijgen vaker dan gemiddeld dezelfde persoon aan de lijn of kunnen naar iemand vragen. Je merkt dat ze dat fijn vinden. En eerlijk gezegd: wij ook!’
Nieuwsgierig naar wat De christelijke zorgverzekeraar voor u kan betekenen?