Advertorial: Red een kind

header afbeelding voor nieuwsartikel

Advertorial: Red een kind

dinsdag 28 januari 2025

Red een Kind zet belangrijke stappen: foto’s van sponsorkinderen offline en nieuw innovatief programma in Rwanda

Zwolle, januari 2025 | Red een Kind heeft twee belangrijke besluiten genomen die de focus op kinderrechten versterken. Vanaf 21 januari 2025 toont Red een Kind geen foto’s van sponsorkinderen meer op de website. Daarnaast lanceert de organisatie het innovatieve sponsorprogramma ‘Turakura Kids Rwanda’.

Nieuwe sponsors kunnen vanaf 21 januari bij Red een Kind niet meer op basis van een foto of persoonlijke informatie een kind kiezen op de website. Simone Schoemaker, manager bij Red een Kind, legt uit: “Er is, binnen Red een Kind, andere ngo’s en in de media al langer een discussie gaande over dilemma's rondom kindsponsoring. Waarom zetten we kinderen ‘in de etalage’? Beschermen wij kinderen voldoende? Daarbij ervaren we zelf dat de foto’s op de website een groot ongemak oproepen, juist omdat we weten dat de manier waarop kinderen op de foto staan uitmaakt of en hoe snel zij een sponsor krijgen.”

Zorgdragen voor veiligheid en integriteit

De keuze om foto's van sponsorkinderen van de website te verwijderen vloeit voort uit de vraag of het ethisch verantwoord is om kinderen als ‘ambassadeurs’ van armoede publiekelijk te tonen. Schoemaker: “Als Red een Kind zijn we voortdurend bezig met de vraag hoe wij nog beter kunnen zorgdragen voor de veiligheid en integriteit van de kinderen die wij steunen, en met welke digitale ontwikkelingen in de wereld wij rekening moeten houden. We willen kinderen beschermen tegen een situatie waarin zij mogelijk later ongemak of schaamte ervaren. Elk kind is gelijk en we willen geen onderscheid maken op basis van uiterlijk of andere kenmerken.”

Wereldwijd zijn er kinderrechten opgesteld die essentieel zijn voor het werk van Red een Kind en richting geven aan de programma’s. Schoemaker benadrukt: “De bescherming van kinderen en voorlichting over kinderrechten zijn belangrijke onderdelen van onze programma's. Kinderen en ouders ontdekken welke rechten ze hebben en leren over het belang van bijvoorbeeld onderwijs, de juiste zorg en bescherming.” Vanaf januari 2025 kunnen sponsors zich aanmelden via een algemeen formulier, waarna zij thuis een sponsormap met informatie en een foto ontvangen. Sponsors kunnen nog steeds kiezen voor een specifiek land, maar kinderen worden niet langer online gepresenteerd.

Innovatief programma: Turakura Kids Rwanda
Naast deze verandering introduceert Red een Kind een vernieuwend sponsorprogramma: ‘Turakura Kids Rwanda’. Dit vijfjarige pilotprogramma richt zich op 25.000 kinderen tussen 0 en 7 jaar en hun ouders in Rwanda. Supporters volgen tien gezinnen en hun dorpsgemeenschap voor langere tijd. Simone Schoemaker legt uit: “Het woord ‘Turakura’ betekent ‘We groeien en leren samen’. Dat is precies de kern van dit project. Met regelmatige updates, zoals video’s en verhalen uit het dorpsleven in Rwanda, en leerzame materialen voor thuis, blijven supporters betrokken bij de impact van hun steun. Het traditionele versturen van brieven en de één-op-één communicatie tussen sponsor en kind maakt plaats voor moderne, interactieve manieren om in contact te blijven. Turakura is een vernieuwend programma dat we de komende jaren zorgvuldig willen implementeren en waarvan we de impact meten. Daarna rollen we het programma mogelijk uit naar andere landen.”

Blijvende verbinding
Schoemaker onderstreept dat de band tussen supporters en kinderen niet verloren gaat. “De verbinding tussen Nederland en de kinderen die we steunen blijft bestaan. Het is van grote waarde dat beide werelden elkaar blijven leren kennen.”